Lissabon

Hallo allemaal!

Ik ging op vrijdag 14 april een weekend naar Lissabon met mijn Engelse vriendin Karina en haar Tsjechische vriendin Janka. Ik had Karina bijna een jaar niet gezien omdat ze in Maleisië woont. Eenmaal aangekomen op het vliegveld besloot ik een taxi te nemen naar ons hostel, daar zou ik Karina weer zien. Onderweg in de taxi belde ik haar op om te laten weten dat ik er bijna was maar ondertussen had Karina blijkbaar besloten me toch op het vliegveld op te wachten waar ze 4 uur lang heeft gestaan met het idee dat ze mij wel zou spotten. Voor niks helaas want ik was dus al lang en breed onderweg. Toen ik bij het hostel aan kwam vroeg ik naar een terrasje waar ik kon gaan zitten wachten want het was heerlijk weer. De receptionist wees naar een parkeergarage waar bovenop een terras moest zijn. Bij de parkeergarage was ik op zoek naar aanwijzingen waar ik heen moest want niks wees er ook maar op dat er zich wat bovenop bevond. Ik liep een lift in die niet had misstaan in een horrorfilm en drukte op goed geluk de bovenste verdieping in. Ik kwam uit tussen parkeerplaatsen in de garage en moest nog 2 trappen omhoog nemen voor ik een ingang zag van wat een café bleek te zijn met een prachtig terras met super mooi uitzicht over Lissabon. Het leek een soort van geheime plek maar het was er zo druk dat het zeker geen geheim meer was. Eerste indruk van Lissabon was dus al top. Al snel kwam Karina aan en we hebben de hele middag heerlijk op het terras bijgekletst onder het genot van een aantal cocktails.

We liepen terug naar ons hostel waar we naar onze kamer werden gewezen die we deelden met een 34-jarige Fransman die net bij zijn vrouw weg is en nu aan een break toe was en dus een paar weken op reis was. Op onze inspectie door het hostel waren we niet bepaald onder de indruk. Het was er niet schoon, we hadden geen handdoeken, de douchedeur hing uit z’n voegen en er was geen wc papier. We zijn meteen naar de receptie gegaan waar we wc papier en handdoeken regelden. Toen we even neerstreken op onze bedjes kwam Janka aan, waar we ook mee bij kletsten. Ondertussen was er voor onze deur een man die echt een half uur lang constant aan het schelden was “fuck that motherfucker”, “What a fucking assholes”, “Die! Die! Die!” Het bleek de schoonmaker te zijn van het hostel die daarna bij ons binnen stormde om te dweilen waarna hij me een verliefde blik gaf en zich begon voor te stellen waarbij de hele tijd aan m’n arm zat. Opeens raakte hij in paniek omdat Janka tegen het raamkozijn aan leunde en ze wel eens naar buiten kon vallen, waarna hij weer weer verder wilde gaan met aan mijn arm zitten, maar ik klom snel mijn bedje op, bij hem uit de buurt. Vrrreselijke man waarvan we op TripAdvisor al hadden gelezen dat er een scheldende schoonmaker was die constant dronken was. We hebben er wat van gezegd bij de receptie en het is daarna niet meer gebeurd.
Toen we ’s avonds een hapje wilden gaan eten besloot Karina om de Fransman mee te vragen omdat hij steeds zielig alleen op z’n bedje zat. Dat wilde hij wel. We liepen door de straat en stuitten op een grote processie. Ik begon erbij te glimlachen want ik vond het mooi om te zien. De meiden wezen mij erop dat ik niet mocht lachen omdat het voor de dood van Jezus was en ze vonden het niet gepast dat ik een lach op m’n gezicht had terwijl Jezus in zijn doodskist voorbij kwam schuifelen. Ze hadden een punt. Ik probeerde mijn mondhoeken naar beneden te houden. Er werd droevig gezongen en er liepen allemaal burgers met kaarsen achteraan. Indrukwekkend gezicht.
Nadat we wat hadden gegeten raakten we de Fransman kwijt, wat we stiekem al gehoopt hadden want we wilden niet perse met hem naar de club. Het was al 00.30 dus we dachten dat we al vrij laat waren om te stappen maar eenmaal aangekomen op de partystrip bleek niks minder waar! Er waren nog veel lege clubs maar verderop in de straat was er 1 smoezelige deur waar een hele lange rij voor stond, waarvan wij dachten: “Daar moet het wel goed zijn”. We sloten achteraan in de rij zonder eigenlijk te weten waarvoor. Uiteindelijk belandden we in een voormalig bordeel dat was omgetoverd tot club! De muziek was in het begin erg goed maar veranderde al snel naar minder goed. Na een paar dansjes en drankjes besloten we nog een kijkje te nemen bij een andere club waar we goede dingen over hadden gehoord; Jamaica. Toen we daar binnenstapten voelden we ons weer helemaal jonge blommen. De gemiddelde leeftijd lag namelijk wat hoger. Er werd jaren 80 rock muziek gedraaid en wij hadden het er verbazend goed naar ons zin, al had dat misschien ook een beetje met de alcohol te maken.
Om 4.00 liepen we terug naar ons hostel maar we liepen tegen een gigantische mensen massa in die serieus toen nog allemaal uitgingen!

Na zaterdag uitgeslapen te hebben zijn we de stad in gegaan om wat rond te wandelen, te eten en te winkelen. Om 15.00 hadden we een tuk tuk tour door Lissabon! Met al die heuvels is dat wel ideaal. We hadden een gids maar helaas was dit echt geen “storyteller”. De man kwam erg gehaast en gestresst over, hij stotterde en sprak vrij onduidelijk Engels dus er was helaas weinig touw aan vast te knopen. Maar hij deed wel z’n best! We hebben mooie plekken en uitzichten gezien die we te voet nooit bereikt hadden.
Na een disco-dutje en een goeie maaltijd gingen we er ’s avonds weer op uit, we belandden in dezelfde club als de avond ervoor, Jamaica. Weer een gezellige avond gehad.

We sliepen zondag natuurlijk weer uit en aten in de middag ons ontbijt op het heerlijke dakterras van de eerste dag met uitzicht op Lissabon. Het weer is hier alle dagen perfect geweest, rond de 25 graden. Niet te warm om dingen te ondernemen en niet te koud om in je jurkje op het terras te zitten. Heerlijk dus.
We besloten nog even te winkelen en namen toen een Uber naar de toren van Belem die niet heel bijzonder was maar toch leuk om te zien. Na een tijdje in de zon in het gras te hebben gezeten onder het genot van een ijsje, namen we een Uber terug naar ons hostel.
‘S avonds stuitten we toevallig op een heel schattig restaurantje op een binnenplaatsje waar we hebben gedineerd, heerlijk Portugees sfeertje. ‘S avonds op tijd naar bed want de volgende dag zouden we er op tijd op uit gaan naar het plaatsje Sintra.

Maandagochtend na ons ontbijt bestelden we een Uber om naar Sintra te gaan, dit is een geliefd plaatsje onder toeristen want de natuur is er heel mooi en er zijn verschilden paleizen en kastelen te vinden. We werden bovenop een berg gedropt want daar bevond zich het meest indrukwekkende paleis. In de rij voor de kaartjes waren we natuurlijk in het Engels aan het praten toen ik een Nederlands stel over ons hoorde praten. Ik besloot wat aan ze te vragen in het Nederlands, je zag de jongen zichtbaar schrikken. Mooi vond ik dat. Van binnen grinnikte ik.
Het paleis was echt heel mooi, sprookjesachtig met prachtig uitzicht aan alle kanten.
Na het paleis van binnen, buiten en rondom bekeken te hebben sloten we af met een fotoshoot en reden we terug naar Lissabon. Na nog een laatste lunch samen was het tijd voor mij om weer naar Amsterdam te gaan. De meiden blijven nog een nachtje en gaan daarna nog door naar Madrid en Rome.

Stiekem kijk ik uit naar mijn eigen bedje want het hostel was niet echt een succes zoals ik al eerder zei. Tijdens het slapen werden we ook constant wakker want het was steeds rumoerig en mensen moesten door onze kamer lopen om bij hun eigen kamer te komen of bij de kluisjes. De wc’s en douches kon je niet op slot doen dus echt relaxed zat/stond je niet, en het was dus gewoon vies en smoezelig. Maar goed we betaalden maar 30 euro voor 3 nachten dus zoveel kan je ook niet verwachten.

Lissabon zelf is een supermooie stad, het weer was echt top, het eten en de wijn zijn heerlijk en de mensen zijn heel vriendelijk. Zeker een aanrader voor een citytrip.