Op liefdesbezoek in de Seychellen

Mijn vriend Brahim (ook wel Bram genoemd) werkt bij de Marine en zit daarom 5 maanden op zee, hij is op piraten missie in de buurt van de Somalische kust. Heel vervelend want ik moet hem dus voor een lange tijd missen, maar hij had wel een erg leuke tussenstop waar hij een paar dagen vrij zou zijn. Namelijk de Seychellen! Dit was een mooie gelegenheid om die 5 maanden te doorbreken en hem op te zoeken op een prachtig tropisch eiland. Deze kans liet ik natuurlijk niet aan me voorbij gaan.

Maandag 24 oktober was het zover, ik vloog met Emirates richting Dubai voor de overstap naar de Seychellen. Ik zat in het vliegtuig met Renee, haar vriend zit bij  Bram aan boord en we hadden van tevoren al contact gehad omdat het ons gezelliger leek om samen te vliegen. Het vliegveld in Dubai was zoals verwacht super-de-luxe en loeiduur. Het was er ook onwijs groot, we moesten met de metro naar onze gate worden gebracht! De reis duurde bij elkaar wat langer dan 13 uur, wat best pittig was, helemaal omdat ik niet goed kan slapen in een vliegtuig. We kwamen ’s ochtends om 7 uur aan op de Seychellen en mijn chauffeur stond al klaar, geregeld door de Airbnb waar ik en Bram zouden verblijven. Na aankomst bij de Airbnb heb ik eerst een paar uurtjes slaap in gehaald want Bram zou toch pas ’s middags van boord af mogen. Rond een uur of 13.00 kreeg ik een seintje dat hij eraan kwam. Als een verliefde puber rende ik het huisje uit met kriebels van spanning omdat ik mijn liefde na 3 maanden weer zou zien. Heerlijk om hem weer vast te kunnen houden.

Bram had vriendjes gemaakt met de taxichauffeur die hem bracht en die werd de rest van de dagen dan ook onze persoonlijke chauffeur, waar we ook waren, of hij nou aan het werk was of niet, die man kwam ons bij ieder belletje overal vandaan halen. Echt top!

Bram en ik verbleven in een studio in het noorden van het eiland Mahe, met prachtig uitzicht vanaf het balkon.
De eerste dag zijn we even de stad Victoria gaan verkennen en hebben we ’s avonds bij het Hilton hotel aan het water met zonsondergang gegeten, super romantisch.

De 2e dag zijn we naar Beau Vallon gegaan, een populair strand. Dat was heerlijk maar helaas viel er af en toe een tropische regenbui. Bram werd nog gevraagd aan een touw te trekken met een aantal mannen, hij wist niet waarvoor maar we gokten dat het om een visnet ging. Het hele strand kwam met camera’s erbij dus ik pakte die van mij ook maar want dan zal het vast bijzonder zijn. Het was een flink net met ontzettend veel vis wat er binnengehaald werd en het was inderdaad een hele happening met al die mensen erbij.
’s Avonds genoten we van een Creools buffet.

De dag erna hadden we een auto gehuurd en zijn we het hele eiland over gereden. Het eiland is ongeveer net zo groot als Texel (alleen dan met heel veel bergen) en dus makkelijk te berijden in een dag. Ze rijden er wel links van de weg en je moet wel oppassen want de mensen lopen hier gewoon over de autoweg! Vooral ’s avonds moet je daar erg alert op zijn. We hadden geen navigatie waar we eigenlijk wel op gerekend hadden en ook geen kaart… dit werd dus een lastige taak. Onderweg zijn we gestopt bij een toeristen kantoor om te vragen voor een kaart, die kregen we maar echt duidelijk was het niet. De vrouw van het kantoor zei dat we een stukje achter haar aan konden rijden en daarna moesten we rechtdoor om te komen waar we wilden komen. Uiteindelijk zijn we zonder navigatie en met een slechte kaart op alle geplande plekken aangekomen. Eigenlijk is het bijna 1 rechte weg die je moet volgen over het hele eiland en onderweg hebben we regelmatig gevraagd waar we ons bevonden zodat we wisten dat we goed zaten want er staan ook zeer weinig borden langs de weg. We hebben zelfs nog een lifter meegenomen onderweg omdat die ons geholpen had met weg wijzen. Zo doen we dat. “We zijn hier op de wereld om elkaar om elkaar te helpen niet waar? Jaaaa!”
We gingen naar het nationale park, kwamen tijdens een mooie route door de bergen een prachtig uitkijkpunt tegen, zijn onderweg gestopt bij een aantal tropische strandjes, en bij een strand met hele hoge golven waar ik bijna verdronken ben. Maar mijn lover was mijn reddende engel want toen de desbetreffende tsunami op ons af kwam, offerde hij zichzelf op, gooide hij mij in de lucht en ging zelf ten onder. Daarna ben ik snel de zee uit gevlucht, die golven waren mij wat te heftig.

De mensen op de Seychellen zijn echt super aardig en behulpzaam! Dat is echt heel opvallend, iedereen wil graag dat je het naar je zin hebt en we zijn dan ook geen een onaardig persoon tegen gekomen. Hele fijne en relaxte sfeer op het eiland.

De tickets naar de Seychellen zijn onwijs duur, het is echt een honeymoon bestemming. Dit komt echt puur door al die mooie bounty stranden die je rondom het hele eiland vindt, het is niet super toeristisch dus je kan het goed treffen dat je je eigen tropische privé strandje hebt. De stranden zijn echt alsof je naar een reisgids zit te kijken. Echt een paradijs! Ook de natuur is erg mooi. De stadjes daarentegen zijn niet echt bijzonder.

Bram kwam constant zijn collega’s tegen waar we ook heen gingen, dat is ook niet zo raar aangezien het een klein eiland is en er 225 marine mensen over het eiland heen scharrelden die allemaal een beetje dezelfde leuke plekjes opzochten. Ze bleven niet te lang bij elkaar hangen omdat ze elkaar natuurlijk 24/7 zien al die maanden dus er werd gegroet en daarna ging iedereen z’n eigen kant weer op. Buiten de marine mensen zijn er trouwens weinig Nederlanders te vinden, het zijn vooral Duitsers, wat Engelsen, Amerikanen en wat Fransen. Voor de Fransen is het ook makkelijk want Creools lijkt erg op Frans.

Vrijdag gingen we naar de Botanische Tuinen waar we Coco de Mer palmbomen en kokosnoten hebben gezien, reuze schildpadden en heel veel vleermuizen.
Daarna reden we door naar Eden Island, een eilandje maar toch niet echt want je kan er gewoon met een bruggetje naar toe. Hier zijn veel dure hotels te vinden en de mensen die hier verblijven bewegen zich over het eiland met golfkarretjes. We hebben er luxe boten bekeken in de jachthaven, lekker gegeten en ook nog even geshopt. Alles is wel superduur, ik shop liever in Nederland!

Zaterdag deden we een ‘Glass Bottom Boat Tour’. We gingen met een bootje met een glazen bodem het water op. We waren maar met z’n 2en dus het was een privé tripje! We werden met de boot naar een koraalrif gebracht waar we konden snorkelen. We hebben superveel vissen gezien die absoluut niet bang waren. Ik was hier echt verbaasd over want ze zwommen gewoon naast me en tegen me aan, heel apart. Toen ik uiteindelijk werd aangevallen door een vis die mijn moedervlek voor eten aan zag hield ik het voor gezien en ben ik de boot weer ingeklommen.
Daarna werden we afgezet op Moyenne Island, een heel klein rond eilandje met een wandel/klim route rondom. We liepen tussen de loslopende reuze schildpadden door de jungle in en kwamen bij een prachtig verlaten bounty strandje uit. Onderweg kwamen we nog een heel klein kerkje tegen met 6 stoelen en nog een paar ruïnes van mensen die oorspronkelijk op het eilandje leefden. We hebben echt genoten op dat eilandje!
Daarna zijn we door gevaren naar een ander eilandje waar we een heerlijke Creoolse maaltijd voorgeschoteld kregen.
Als afsluiter gingen we nog even onder een palmboom op het strand liggen en ging ik voor een plasje het water in. Net toen ik klaar was stond ik op en schrok ik me dood; een baby zandhaai zwom op me af! Ik ging snel het water uit en Bram zei dat er nog 3 aan kwamen zwemmen! Ik kijk voortaan wel uit als ik m’n blaas in de zee wil legen, je weet nooit wat er op af komt!
Al met al was het een top dag die we afsloten met Pina Colada’s en een diner aan zee.

Zondag was ons laatste dagje samen op de Seychellen. Het was een relaxed dagje met ontbijt aan het strand, ’s middags chillen en ’s avonds sushi en cocktails met live muziek. Een goeie afsluiter.

Maandagochtend werd ik weer door onze trouwe taxi chauffeur op het vliegveld gezet en heb ik weer afscheid moeten nemen van Bram. Dit keer gelukkig maar voor iets meer dan 1,5 maand. 21 december komt hij weer thuis.

Het was heerlijk om een weekje samen te zijn op dit prachtige eiland. De tijd is voorbij gevlogen en wat hebben we genoten. Het was net een droom! Helaas komt aan iedere mooie droom een einde en is het nu weer tijd om nog nagenietend wakker te worden…