Oudejaarsavond in Rome

AUGURI TUTTI! Oftewel, BESTE WENSEN ALLEMAAL!

Maandag heb ik nog een dag op kantoor gespendeerd en ’s avonds kwam er nog een hele groep vriendinnen even voor de laatste keer voorlopig een bakkie thee doen.

Dinsdagmiddag vloog ik weer terug naar Rome. De vlucht ging over het algemeen goed maar het was wel een wat onrustige landing waarbij ik met geknepen billetjes zat. We daalden ook boven zee en dan schiet toch ook wel weer even dat vliegtuig van AirAsia door je hoofd wat diezelfde dag in zee was gevonden.
Ik zou van het vliegtuig gehaald worden door de vriend van mijn huisgenoot want die is taxichauffeur, ik kreeg een berichtje dat hij een uur later zou komen maar uiteindelijk heb ik bijna 2 uur op hem en mijn huisgenoot moeten wachten. Natuurlijk was ik hier niet echt blij mee maar het bleek dat ze een goede reden hadden want ze hadden onderweg namelijk een ongeluk gehad. Ze moesten vanuit het zuiden van Italië komen en daar woedde een sneeuwstorm. Het was zo glad op de weg dat ze de vangrail in raakten en daardoor liep de auto veel schade op en een kapot raam. Gelukkig waren ze zelf ongedeerd.
De afgelopen dagen was het hier gewoon kouder dan in Nederland! Gelukkig stijgt de temperatuur flink de aankomende paar dagen en ik geloof dat het zondag al naar 17 graden stijgt.
’s Avonds ben ik samen met de chauffeur weer naar het vliegveld gereden om mijn broer en zijn vriend Mike op te halen die me hier een paar dagen komen op zoeken! Ik heb helaas niet genoeg ruimte voor 2 logees dus ze hadden een hotel geboekt.

Op oudejaarsdag spraken we af op station Termini om vanaf daar de bus te nemen naar Trastevere en gezellig samen te ontbijten en de wijk wat te verkennen. Toen zijn we terug gegaan naar hun hotel, hebben de mannen zich vast verkleed voor oudejaarsavond en daarna zijn we naar mijn huis gegaan en heb ik ze mijn buurt laten zien. We deden wat boodschappen voor de avond en lunchten samen op mijn vaste stekkie hier om de hoek.
Rond 17.30 gingen we richting het huis van mijn vriendin Karina en daar eenmaal aangekomen begonnen Mike, Rick en ik met het koken van het avondmaal. Mijn specialiteit; pasta met pesto, mozzarella, tomaatjes en parmezaanse kaas.
Als toetje hadden we echte Nederlandse oliebollen! Ik had stiekem 2 zakjes mee gesmokkeld naar Italië want bij oudejaarsavond horen natuurlijk gewoon oliebollen! De ‘’niet-Nederlanders’’ onder ons waren erg enthousiast en zijn inmiddels ook verknocht aan oliebollen.
We zijn na de borrels in een taxi gestapt naar Piazza Venezia waar we nog snel een warme chocomelk naar binnen hebben geslurpt zodat we zo kort mogelijk buiten in de kou hoefden te staan. 1 minuut voor 12 zijn we buiten gaan staan en hebben we genoten van het prachtige vuurwerk in de stad. We hadden al een aardig borreltje op dus Karina en ik zetten het volkslied van het vuurwerk in: ‘’CAUSE BABY YOU’RE A FIIIIRRREEEEWOOORK! COME ON SHOW EM WHAT YOU’RE WORTH, MAKE EM GO OH, OH, OH! AS WE SHOOT ACROSS THE SKY, Y, YYYYYY!’’ Oftewel het nummer ‘Firework’ van Katy Perry. Veel mensen keken om terwijl we onze serenade brachten, wat wij als compliment beschouwden.
Nadat mijn broer de champagne ontkurkte en voor ons allen een plastic bekertje in schonk zijn we al drinkend op zoek gegaan naar een taxi omdat we naar een club wilden. Een grote ellende natuurlijk om in zo’n stad een taxi te zoeken. Na veel lopen kwamen we er uiteindelijk eentje tegen die ons wel met z’n 6en wilde meenemen in een 5 persoonsauto maar alleen als we een tientje per persoon betaalden. Dikke afzetterij natuurlijk, €60,- voor een ritje van niks. Karina deed haar best om de prijs te laten zakken naar €30,- door haar lichaam te verkopen en te zeggen dat ze dan de volgende dag met hem zou trouwen. De taxi chauffeur was erg geïnteresseerd maar rekende toch €60,- en wilde wel zijn telefoon nummer aan haar geven. Ze nam deze niet aan, zei dat ze zich gekwetst voelde en sloeg de deur dicht in z’n gezicht. Net een real-life soap dit.
Eenmaal in de club waren we allemaal bevroren en moe van het lopen en de kou dus moesten we even inkomen maar met een open bar ging dat toch wel aardig vlot moet ik zeggen. Een leuke avond gehad met een dronken Karina waar ik ontzettend hard om heb moeten lachen.
Terug moest ik alleen een taxi pakken en ook hier werd ik weer afgezet. Ik moest €30,- betalen naar mijn huis en dat werd van tevoren al gemeld. Ik vroeg de taxi of hij niet gewoon de meter aan kon zetten maar volgens hem werkte dat niet zo op oudejaarsavond. Nou ja, ik ging ook maar niet moeilijk doen want ik was bekaf, bevroren en er was nauwelijks een taxi te vinden dus ik was al lang blij dat ik er 1 gevonden had. Rick, Mike en Valentina daarentegen, hebben nog ongeveer 45 min. moeten wachten.

De volgende dag heb ik een gat in de dag geslapen en ’s avonds had ik afgesproken om met Mike en Rick sushi te gaan eten in mijn favoriete restaurantje in Monti. Na dit heerlijke maal zijn we nog even gaan wandelen over het Forum Romanum waar ik ze een mini-tour over het Forum heb gegeven en bij Piazza Venezia zijn we nog even neergestreken voor een warme chocomelk met slagroom.

Vanochtend hebben we weer samen ontbeten in Trastevere en daarna hadden Mike en Rick een tour door het Vaticaan. Ik ben naar huis gegaan en heb vanmiddag weer op Lola gepast. Toen ik op het punt stond om weer naar huis te gaan, stuiterde Lola door het huis. Haar moeder kwam naar me toe om te zeggen dat Lola altijd zo blij is als ik een tijdje met haar heb gespendeerd. Leuk om te horen.
Ook leuk is dat ik mijn 2e bonus te pakken heb bij Top Bike.

Binnenkort ga ik trouwens weer naar de kapper. Ik weet het… ik ben vorige week in Nederland nog geweest maar ik wil mijn haar graag wit laten verven. De kapper zei dat ik dan heel snel een uitgroei zal hebben dus besloot ik het maar niet te doen. Maar ik blijf er toch steeds mee in m’n hoofd zitten dus ik ga het binnenkort toch proberen. Nadat Lola me vanmiddag vertelde dat ik geen blond haar had maar geel haar, was ik helemaal overtuigd. Kinderen spreken tenslotte altijd de waarheid.