Duo Penotti in Venetië

Woensdag 04-02-2015 / 15:11

Buonasera,

Vrijdag rond 18.00 stapten Karina en ik op de trein richting Venetië. Na 3,5 uur kwamen we dan eindelijk aan en vanaf het station stapten we op een bootbus richting het hotel. Dat alleen al vond ik helemaal leuk. Er rijden gewoon geen auto’s in de stad en alles gaat dus te water. Ons hotel bevond zich in het centrum wat echt ideaal was want alles was te belopen. Wel een beetje een muffig, oud hotel en het was dan ook meer een hostel maar we hadden ervoor gekozen om een kamer met z’n 2en te delen i.p.v. met andere mensen.
We besloten het er meteen maar van te nemen en hebben ons dus omgekleed en zijn richting een club gegaan. Er werd gezegd dat dit de beste nachtclub van Venetië moest zijn dus dat klonk veelbelovend. Toen we daar aankwamen viel dat toch wat tegen. Het was vrij klein, er waren ongeveer 20 mensen aanwezig en die mensen waren een beetje apart om het zo maar te zeggen… Er was bijvoorbeeld een ouder stel dat de hele tijd foto’s van ons maakte waar wij een beetje de kriebels van kregen. Waarvoor gaan ze die gebruiken vraag je je dan af. Ook probeerde de man de hele tijd bij ons in de buurt te dansen en dan maakte de vrouw ondertussen foto’s. Heel apart… Gelukkig was de muziek wel goed dus we hebben ons wel vermaakt maar als dit de beste nachtclub in Venetië was dan ben ik blij dat ik in Rome verblijf.

Na de volgende dag lekker te hebben uitgeslapen zijn we in de buurt gaan ontbijten waar we de eerste tekenen van Carnaval al mochten aanschouwen. Er kwam namelijk een gezinnetje naast ons zitten wat eruit zag alsof ze zo uit de 18e eeuw kwamen gelopen. Helemaal leuk!
Ook op straat waren overal maskers te koop en stonden verklede mensen om met je op de foto te gaan. We zijn wat rond gaan lopen want het was heerlijk weer en we zijn op zoek gegaan naar maskers en kostuums voor ’s avonds. Ik liep met de film ‘’Casanova’’ in mijn hoofd met in de hoofdrol ‘Heath Ledger’ (may he rest in peace) waarin er een groot bal was waarin iedereen prachtig verkleed was in prachtige jurken en met mooie maskers. We hadden al op internet gekeken of er niet zo’n bal was die avond maar helaas, het Valentijnsbal is pas op 15 februari en een kaartje kost zo’n $500,-. Na een lange twijfelachtige tocht waren we toch op 2 gave maskers gestuit waarbij we ook graag een mooie jurk wilden aanschaffen, tot we erachter kwamen dat als je zo’n jurk 24 uur wilt huren je €300,- moet neerleggen. Daar hebben we 1 seconde over na moeten denken en besloten dat toen toch maar niet te doen.
We kochten allebei een zilveren cape voor € 19,00 en waren wat ons betreft klaar voor het Venetiaanse Carnaval!

’s Avonds gingen we verkleed richting 1 van de bruggen aan de andere kant van de stad in onze kostuums om de opening van het Carnaval te zien. Onderweg moesten we constant met iedereen op de foto, we waren net celebrities. Niks mis mee ;-). Toen we na een lange wandeling eindelijk op de plek van bestemming aankwamen viel de opening flink tegen. Een paar verlichte boten met grote poppen voeren over het water, maar ik had er toch iets meer van verwacht. Teleurgesteld dropen we maar af, aten wat, en gingen onderweg naar huis nog met wat ‘’fans’’ op de foto. ’s Middags hadden we al gezien dat er niet echt feesten waren ’s avonds zoals we dat hadden gehoopt en toen we thuis aankwamen waren we eigenlijk bekaf. We hadden dus 2 mogelijkheden: Of we gingen weer naar de club met die vreemde mensen of we bleven een avondje in het hotel met een filmpje. Op dat moment hadden we meer behoefte aan het 2e en zijn we dus in het eerst sinds ons samenzijn in Rome op zaterdag niet uit geweest.

Zondagochtend moesten we om 10.00 al uitchecken wat wel heel goed uit kwam aangezien we om 11.00 de botenparade wilden zien, in onze kostuums uiteraard. Het had ’s nachts geregend en op straat zagen we allemaal mensen lopen met lelijke plastic zakken om hun benen heen. Ik zei nog tegen Karina ‘’Oké, ik weet dat we in Venetie zijn maar je kan ook overdrijven’’. Toen we aankwamen op Piazza di San Marco begreep ik het pas. Het hele plein lag onder water en ik had terplekke een flashback naar een jaar of 10 terug toen ik met mijn ouders in Venetië was en we voor de kerk van Piazza di San Marco in de stromende regen in de rij stonden met het water tot onze knieën. Vandaag de dag hebben ze daar dus iets op bedacht en de enige manier om het plein over te steken was met van die lelijke zakken om. Bij ons zat er ook niet veel anders op dus met pijn in m’n hart heb ik ook een stel van die bloedlelijke zakken aangeschaft. Ik vroeg nog om zwarte zodat ze minder op zouden vallen maar die hadden ze helaas niet.
Ook de botenparade was een zielige bedoening. Er hing een pianist boven het water die wat liederen speelde en er voeren wat bootjes in de rondte. Geen spektakel zoals ik had gehoopt. We besloten zelf maar een botenparade te houden en stapten in een gondel om lekker rond te varen op z’n Venetiaans. Doordat we de gondel met 2 Russische (aanstellerige) dames op leeftijd deelden hoefden we maar €20,- p.p. te betalen. Onze ‘gondelman’ was erg leuk en ik heb hele gesprekken met hem gevoerd in het Italiaans. Hij schepte de hele tijd op naar zijn ‘gondel-collega’s’ over de prinsessen die hij in zijn boot had.
’s Middags lunchten we nog bij een restaurantje waar we iets te laat vertrokken en daardoor hadden we zondagavond onze trein gemist. We konden het ticket nog net omboeken want de trein erna was de laatste en er waren ook nog precies 2 plekken beschikbaar. Pfieuw…

Dit weekend had misschien wat tegenvallers en vooral het carnaval gedeelte viel misschien iets tegen omdat ik me er heel wat van had voorgesteld – het schijnt dat het over 2 weken ‘’echt-echt’’ carnaval is – maar verder hebben we een top weekend gehad. Venetië is prachtig, we hebben toch wat van de Carnaval sfeer meegekregen en we hebben ontzettend gelachen! Genoten dus.