Havana!

Zondag 12-07-2015 / 22:09

Hola!

Donderdag 9 juli was het dan zover, de dag dat Tassie, Karina en ik naar Cuba zouden vliegen. Karina’s vader bracht ons naar de trein maar halverwege stopte de auto ermee en konden we dus niet verder, een goed begin is het halve werk… De trein hadden we dus gemist maar we waren nog steeds op tijd. We zijn verder gegaan met de taxi. Op het treinstation kwam Karina erachter dat ze haar telefoon en pinpas in haar vaders auto had achtergelaten!! Dus die baalde natuurlijk flink maar er was helaas niks meer aan te doen. Ze haalt geld van Tassie’s rekening en op het vliegveld heeft ze een nieuwe telefoon gekocht.
Vanaf Londen Gatwick vlogen we met Virgin Atlantic naar Havana, Cuba. Ik ben nog nooit buiten Europa geweest dus voor mij was dit best wel lang en spannend maar echt alle lof voor Virgin Atlantic. Echt een super service. Ze kwamen langs met ijsjes, chips, chocola, pasta, salade, wijn etc. En je had je eigen tv schermpje waarop je zelf films uit kon kiezen, series en spelletjes.

Na een vlucht van bijna 9 uur waren we dan eindelijk geland. We moesten wel echt gigantisch lang wachten voor we door de douane waren, onze baggage hadden en geld hadden gewisseld.
Ons hotel was aan de Malecon wat een weg is langs de zee, prachtig uitzicht dus en ook nog eens vanaf de 13e verdieping. Het hotel zelf was niet echt bijzonder maar prima voor een paar nachtjes.

Donderdagavond zochten we meteen een feestje op waar live een Cubaanse band speelde, het vond plaats op het dak van een hotel op de 25e verdieping onder de Cubaanse sterrenhemel en met een prachtig uitzicht over Havana. Op het feestje ontmoette we een hele groep jongens uit Uruguay, we raakten met ze aan de praat en toen het feest af was namen ze ons mee achter in een Cubaanse truck naar een afterparty in een andere club. Avond nummer 1 was meteen al top.

De volgende dag trokken we Havana in en hebben we de boel een beetje verkend. Het hoogtepunt van de dag was toch wel het rond toeren in zo’n echte oude klassieke paarse auto met een heerlijk Cubaans muziekje op de achtergrond. Genieten.
Toen we ’s avonds een powernapje deden voor het uitgaan werden we wakker gemaakt door een vrouw van het hotel dat we meteen onze koffers moesten pakken en we over werden geplaatst naar een ander hotel omdat er geen water meer was in dit hotel. Eerst hadden we daar natuurlijk flink de pest in maar uiteindelijk zijn we in een 4 sterren hotel terecht gekomen die van veel meer gemakken voorzien is dan het vorige. Zoals bijvoorbeeld WiFi.
Er is hier verschrikkelijk weinig WiFi te vinden en ik behoor nu eenmaal tot de generatie die WiFi zowat een primaire levensbehoefte vind wat eigenlijk best triest is. Wij hebben het er deze dagen met elkaar over gehad hoe het moet zijn als je hier geboren bent en dus amper weet wat WiFi is, hoe relaxed dat eigenlijk moet zijn als je nagaat hoe obsessief wij steeds op zoek zijn naar ook maar de minste of geringste WiFi verbinding.
Vrijdagavond gingen we naar de club waar we de avond ervoor een afterparty hadden gehad. Eenmaal aangekomen hing er een beetje een rare sfeer met heel veel vrouwen die je normaal in Amsterdam achter de ramen tegen zou komen en dit klopte ook wel want we kwamen erachter dat dit een plek was waar op vrijdagavond veel mannen een dame van plezier oppikten. Wij vielen dan ook een beetje uit de toon zonder decolleté en op teenslippers. Gelukkig kwam er even later nog een groep jongens binnen die ook erg uit de toon vielen, duidelijk toeristen. Een groep jongens uit Ierland en daar hebben we de rest van de avond mee opgetrokken.

Zaterdag zijn we na flink uitgeslapen te hebben weer Havana ingetrokken en hebben we een grote indoor markt bezocht waar we wat souvenirs hebben gekocht. Daarvandaan namen we een fietstaxi wat erg grappig begon maar wat minder grappig eindigde omdat we ruzie kregen met 1 van de fietschauffeurs omdat ze meer geld wilden dan ze van tevoren hadden aangegeven.

Zaterdagavond gingen we naar een optreden van, jawel…. DE ENIGE ECHTE ‘BUENA VISTA SOCIAL CLUB!’ Wij luisterden steeds al hun muziek dus het was erg leuk om hun live te zien optreden. We zijn erachter gekomen dat veel Cubanen zelf, deze band een beetje een ouwe lullen band vinden. Ik denk dat het een beetje hetzelfde zou zijn als mensen bij ons in NL zouden zeggen dat ze naar een optreden van BZN zouden gaan. Er zit natuurlijk ook wel een kern van waarheid in want de zangers en zangeressen van de Buena Vista Social Club zijn inmiddels 70/80 jaar oud maar ik kan je vertellen dat ze nog steeds optreden en dansen alsof ze 20 zijn! Prachtig!

Vandaag zijn we op roadtrip gegaan. We wilden met de bus naar Vinales maar doordat we verkeerde informatie door hadden gekregen hadden we die gemist en maakten we daarna een dealtje met een taxi chauffeur. We hadden dus de hele dag onze eigen prive chauffeur die ons overal heen reed. We hebben door de vallei gereden met prachtige natuur, grotten bezocht met een bootje, een historische muur gezien en de beste pina colada ooit gedronken. Als kers op de taart kwam onze chauffeur met een briljant idee. Hij nam ons mee naar een salsales in Vinales. Wij kregen daar met z’n 3en in een Cubaans huisje salsales! Hoogtepunt van de dag vond ik dit. Vanavond spenderen we het laatste nachtje in dit hotel in Havana en dan vertrekken we morgen naar Matanzas waar we een stranddagje hebben.